Sunday 13 November 2011

Galeri bersejarah

Persekolahan berjalan seperti biasa, aku pula semakin rapat dengan Edayu dan kerap menegurnya. selepas memori 25 Februari. Jika sebelum ini aku hanya "pandang-pandang jeling-jeling" sahaja, tetapi kini kadang kala aku bergurau dan mengusik Edayu. Sehinggalah satu hari pada awal bulan Mac aku dipanggil oleh Cikgu Azidah untuk membantu pihak sekolah bagi menyiapkan galeri sejarah SMK Seri Mersing. 

Pelik bercampur hairan kerana aku tidaklah begitu mengenali Cikgu Azidah tetapi aku dipanggil untuk membantu menyiapkan geleri sejarah. Rupa-rupanya Edayu yang meletakan nama aku kerana dia telah terlibat dengan projek galeri ini dari awal tahun. Itupun aku dapat tahu melalui rakan perempuan sekelas yang turut terlibat dengan projek ini. Kini, setiap petang selepas waktu sekolah, aku antara orang yang paling bersemangat untuk ke galeri sejarah kerana ada Edayu disitu.

Pada satu hari ketika semua orang tengah sibuk menyiapkan kerja yang diberikan, aku pula baru selesai membersihkan piala-piala lama yang ada di dalam galeri. Aku pun keluar melihat rakan-rakan yang lain untuk membantu mereka menyiapkan tugas yang diberikan. Orang pertama yang aku cari sudah tentu Edayu. Ketika itu dia sedang sibuk membasuh bunga-bunga lama untuk dijemur.

Tanpa berlengah aku terus menuju ke arah Edayu dan menyatakan hasrat untuk membantu. Kami pun bersama-sama menyiapkan kerja membasuh dan menjemur bunga sehingga selesai. Peluang bersama Edayu ini aku gunakan untuk bersembang dan mengenalinya dengan lebih rapat. Semasa kami membasuh bunga, baju Edayu basah dibahagian lengan tangan baju itu dan menyebabkan dia tidak selesa dengan bajunya yang basah.

Kemuadian aku mencadangkan kepada Edayu untuk menggunakan vakum bagi mengeringkan pakainya yang basah dan Edayu meminta aku untuk membantu. Sekali lagi peluang ini aku gunakan untuk mengambil hati Edayu dan aku menagmbil vakum didalam galeri sejarah lalu mengeringkan pakaian Edayu. Selepas kejadian itu, aku dan Edayu semakin bertambah rapat dan mesra.

Walaupun aku dan Edayu sudah menjadi rapat, tetapi aku masih belum mempunyai nombor "handphone" Edayu. Kelu lidah aku untuk bertanya dan meminta daripadanya. Maka pada suatu hari ketika semua orang sedang berehat, aku meminjam "handphone" rakan sekelas dan mengatakan yang aku ingin menghantar sms kepada keluargaku. Tetapi sebenarnya aku ingin mengambil nombor Edayu dan aku catit pada buku rujukan ekonomi yang aku bawa ketika itu. Namun, nombor itu terus tersimpan didalam buku tersebut kerana aku masih mencari hari yang sesuai untuk menalifon Edayu.

Selepas sebulan lebih kami bertungkus lumus menyiapkan galeri sejarah, akhirnya pegawai daripada Jabatan Pelajaran Negeri Johor datang untuk menilai pada tarikh 6 April 2005. Kebetulan tarikh ini adalah hari lahir Ibu Edayu, aku dapat tahu pun melalui cakap-cakap daripada rakan sekelas yang lain. Pada hari ini, kesemua AJK yang terlibat dengan galeri sejarah dikehendaki memakai baju melayu dan baju kurung berwarna biru.

Edayu merupakan orang yang paling banyak mendapat perhatian kerana dia membawa kamera untuk mengambil gambar kenang-kenangan bersama AJK galeri sejarah termasuklah bersama aku. Kami bergambar berdua dihadapan galeri tetapi ada peristiwa yang menyebabkan Edayu marah dengan aku kerana gambar yang diambil dihadapan galeri sejarah ini. Itulah gambar berdua pertama Syukri & Edayu dan gambar itu masih cantik dalam simpanan ~syukriedayu~.

No comments:

Post a Comment