Friday 28 October 2011

Pertemuan perpindahan

11 Oktober 2004 menjadi titik permulaan percintaan Syukri & Edayu. Aku ditemani Abah untuk mendaftar di Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Mersing. Pagi itu, masih ku ingat aku menunggu di luar pejabat Pengetua tatkala Abah menyelesaikan urusan di dalam pejabat.

Tanpa ku duga, sekumpulan pelajar perempuan melintas di hadapanku dan aku terpandang kelibat salah seorang yang menarik minat mataku untuk terus terpaku kepadanya. Aku berkata didalam hati "cantik sungguh budak itu, wajahnya putih seperti patung yang berjalan". Lamunanku terhenti apabila mendengar suara Abah memanggil.

Kebetulan Guru Penolong Kanan di sekolah itu adalah sepupu Emak. Cikgu Azizah memberitahu yang aku akan dimasukan dalam kelas 6 ekonomi. Kemudian dia memanggil salah seorang pelajar dan meminta pelajar tersebut membawa aku ke kelas tersebut.

Tiba di muka pintu kelas 6 ekonomi, aku melihat seorang guru sedang mengajar dan aku terus memberi salam untuk masuk ke dalam kelas. Kebetulan yang sedang mengajar adalah guru kelas tersebut yang bernama Cikgu Rafidah. Cikgu Rafidah kemudiannya mengarahkan aku untuk mengambil mana-mana tempat yang kosong dan kembali kehadapan untuk memperkenal diri kepada rakan sekelas.

Saat itu, aku bagaikan terkaku apabila melihat pelajar perempuan yang melintas dihadapanku sebentar tadi juga ada di dalam kelas itu dan duduk di hadapan sekali. Aku terus meperkenalkan diriku serba sedikit kepada rakan sekelas dan kemudiannya Cikgu Rafidah bertanyakan kepada seluruh kelas jika ada apa-apa soalan yang ingin mereka tanyakan kepada aku.

Sekali lagi aku bagaikan kelu tidak berkata apabila pelajar perempuan itu bertanyakan soalan cepu emas kepadaku. Dia bertanyakan adakah aku ini sudah berpunya kekasih. Seluruh kelas mentertawakan aku dan aku tidak menjawab soalan pelajar tersebut. Pelajar itulah Edayu. Nor'Hasni Edayu binti Jasni. Bendahari kelas 6 ekonomi.

1 comment: